Martin Humpál

prof. Mgr. Martin Humpál, Ph.D.

Členství
  • Oboroví garanti
  • Rada garantů Filologie (N; N7310; 2 roky; FF; cs; P)
Adresa

Ústav germánských studií
Hlavní budova FF UK, nám. Jana Palacha 2
Místnost č. 322

CurriculumPublikaceGrantyRozvrhOBDZávěrečné práceVyučované předměty

Curriculum

Vzdělání

Mgr. 1991, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Ph.D. 1996, Texaská univerzita v Austinu
Doc. 2005, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Prof. 2014, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Zaměstnavatel

1991–1996, Texaská univerzita v Austinu
od 1997 FF UK

Profesní zaměření

skandinávské literatury 19., 20. a 21. století, teorie vyprávění, modernismus, Knut Hamsun, Søren Kierkegaard

Klíčové publikace

Knihy:

  • The Roots of Modernist Narrative: Knut Hamsun’s Novels Hunger, Mysteries, and Pan. Oslo: Solum, 1998.
  • Moderní skandinávské literatury 1870-2000. Praha: Karolinum, 2006. (s Helenou Kadečkovou a Violou Parente-Čapkovou)  2., doplněné a revidované vyd. Praha: Karolinum, 2013.

 

 

Studie:

  • Hamsuns merkverdige klokkeslett: Privat og offentlig tid i Sult, Mysterier og Pan. Norsk litterær årbok, 1994, pp. 125-136.
  • Editing and Interpreting: Two Editions of Hamsun’s Pan and the Question of the Fictional Authorship of “Glahns død”. Edda, 1998, no. 1, pp. 20-29.
  • Den åpne avslutningen i Hamsuns Mysterier. Norsk litterær årbok, 2001, pp. 45-51.
  • Irony Revisited: Arne Garborg’s Novel Trætte Mænd. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, 2001, vol. 15, pp. 165-170. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/105968
  • Why a Dialectician Is Not a Philosopher: The Poetics of Dialectics in Kierkegaard’s Frygt og Bæven. Scandinavian Studies, 2001, vol. 73, no. 4, pp. 493-506.
  • The God-Motif in Edith Södergran’s Poetry. In Bang, Karin a Geist, Uwe. Åndelige rum – Geistige Räume. Roskilde: Institut for Sprog og Kultur, 2002, pp. 131-142.
  • The Fifth Commandment of the Jante Law and the Theme of Self-Knowledge in Sandemose’s En flyktning krysser sitt spor. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, 2002, vol. 16, pp. 191-97. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/105829
  • Rasjonalitet og irrasjonalitet i Kjell Askildsens “Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten” og “Johannes’ oppmuntrende begravelse”. Norsk litterær årbok, 2003, pp. 228-240.
  • Tilværelsens uutholdelige hastighet: Tid i Hamsuns sakprosa. In Arntzen, Even a Wærp, Henning H. Hamsun i Tromsø III, 2003. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 2003, pp. 9-27.
  • On the Use of the Term “Narrative” in Literary Scholarship. Prague Studies in English, 2004, vol. 23, pp. 81-88.
  • The Fluid Borderline between Direct and Indirect Discourse: Some Norwegian Examples. Germanistica Pragensia, 2005, vol. 18, pp. 67-73.
  • Kierkegaard jako intertext v Ibsenově dramatu Brand. In Stehlíková, Karolína. Ipse ipsa Ibsen. Brno: Elg, 2006, pp. 124-141.
  • Karel Čapeks bilde av de nordiske landene i En reise til Norden (1936). In Rossel, Sven Hakon. Der Norden im Ausland – das Ausland im Norden: Formung und Transformation von Konzepten und Bildern des Anderen vom Mittelalter bis heute. Wien: Praesens Verlag, 2006, pp. 307-312.
  • Modernistisk Ibsen og postmodernistisk Moi. Edda, 2007, no. 4, pp. 416-420.
  • Hamsuns Mysterier som antiroman. In Nesby, Linda H. a Wærp, Henning H. Hamsun i Tromsø IV, 2007. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 2008, pp. 137-148.
  • Grenser i Michael Konůpeks roman I sin tid. In Zilliacus, Clas. Gränser i nordisk litteratur. Borders in Nordic Literature. Åbo: Åbo Akademis förlag, 2008, pp. 703-710.
  • Architecture as a Stumbling Block in Theories of Modernism. In Procházka, Martin a Čermák, Jan. Shakespeare between the Middle Ages and Modernism: From Translator’s Art to Academic Discourse. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2008, pp. 216-220.
  • The Reception of Ibsen‘s Plays in Czechia. Germanistica Pragensia, 2008, vol. 19, pp. 63-68.
  • Dvojí dílo Karen Blixenové a otázka primárního textu. In Svatoň, Vladimír a Housková, Anna. Literatura na hranici jazyků a kultur. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2009, pp. 216-220.
  • Freedom as Illusion: The Most Recent Ibsen Stagings in Prague. In Kamaluddin, Nilu. Ibsen Through New Eyes: Religion and Freedom. Dháka: Centre for Asian Theatre, 2010, pp. 137-145.
  • Strindberg’s A Dream Play and “Places of Indeterminacy”. Germanistica Pragensia, 2011, vol. 20, pp. 95-101.
  • Henrik Ibsen in Czech Translation. In Holmberg, Claes-Göran a Ljung, Per Erik. Translation – Adaptation, Interpretation, Transformation. Lund: Lund University, 2011, pp. 1-8.  http://journals.lub.lu.se/index.php/IASS2010/article/view/5040/4477
  • Knut Hamsun a Rusko. In Pospíšil, Ivo a Šaur, Josef. Evropské areály a metodologie: Rusko, střední Evropa, Balkán a Skandinávie. Brno: Masarykova univerzita, 2011, pp. 95-100.
  • Bjørnson a pojem poetokracie v Norsku. In Humpál, Martin. Buřič a buditel Bjørnstjerne Bjørnson. Příbram: Pistorius a Olšanská, 2011, pp. 81-87.
  • Foregripelse av kubisme i Knut Hamsuns Mysterier. In Bäckström, Per a Børset, Bodil. Norsk avantgarde. Oslo: Novus, 2011, pp. 49-54.
  • Det identitetsløse menneske etter modernismen og postmodernismen: Noen eksempler fra nordisk litteratur. Folia Scandinavica Posnanensia, 2012, no. 14., pp. 25-33.  https://www.degruyter.com/view/j/fsp.2012.14.issue-1/v10252-012-0003-5/v10252-012-0003-5.xml
  • The Metafictional Aspect of Strindberg’s Ett drömspel. Germanistica Pragensia, 2012, vol. 21, pp. 49-55.  https://karolinum.cz/casopis/auc-philologica/rocnik-2012/cislo-1/clanek-348
  • Skandinávské literatury devadesátých let 19. století: terminologická mozaika. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Konec a počátek: literatura na přelomu dvou staletí. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012, pp. 116-120.
  • Polopřímá řeč a vynucený posun časů v češtině. Slovo a smysl, 2012, no. 18, pp. 86-97.
  • Ibsen’s Relation to Shakespeare: From Respect to Rejection. In Pilný, Ondřej a Horová, Mirka. ‘Tis to Create and in Creating Live: Essays in Honour of Martin Procházka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2013, pp. 119-127.
  • Nietzschovské prvky ve Strindbergově Tanci smrti. Svět literatury, 2014, no. 50, pp. 47-52.
  • Figural Narration and Modernist Fiction: The Case of Hamsun’s Hunger. In Goranka Antunović. The Glimpses of the North: Discovering Scandinavia and Scandinavian Studies. Zagreb: Srednja Europa, 2014, pp. 133-139.
  • Peer Gynt in Czech Translation: A Peculiar Reception History. Nordlit, 2015, no. 34, pp. 437-443. http://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/view/3388/3260
  • Proč Hamsunův Hlad není naturalistický román. Svět literatury, 2015, no. 52, pp. 47-51. http://digitool.is.cuni.cz/R/UPNGGAKF77XUA18EFM35SLFFC9H59S5BPB4U35SFLBIJ4TAUBT-01093?func=dbin-jump-full&object_id=1416944&silo_library=GEN01&pds_handle=GUEST
  • Geniets tragedie: Et tsjekkisk skuespill om Hamsun. Nordlit, 2016, no. 38, pp. 168-174. http://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/view/3763/3654
  • Nietzsche ve Skandinávii konce století. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Pokusy o renesanci Západu: literární a duchovní východiska na přelomu 19. a 20. století. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016, pp. 175-192.
  • Knut Hamsun – průkopník techniky proudu vědomí. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Pokusy o renesanci Západu: literární a duchovní východiska na přelomu 19. a 20. století. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016, pp. 523-532.
  • The Elitist Conception of Culture and Literature in the Essays and Lectures of Georg Brandes and Knut Hamsun. In Voldřichová Beránková, Eva a Grauová, Šárka. Dusk and Dawn: Literature between Two Centuries. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017, pp. 237-251.
  • Knut Hamsun’s Migration Experience and North-American Indians. In Hingarová, Vendula V. a Jensen, Ellen Marie. Trans-Atlantic Migration: Czech and Scandinavian Perspectives on History, Literature, and Language. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017, pp. 120-128.
  • Frihet og rotløshet: Michael Konupeks Rutenia. Tijdschrift voor Skandinavistiek, 2018, vol. 36, no. 2, pp. 168-174. https://rjh.ub.rug.nl/tvs/article/view/31580
  • Roman som skuespill: Sjangerhybriditet i Erlend Loes Stille dager i Mixing Part. European Journal of Scandinavian Studies, 2019, vol. 49, no. 1, pp. 42–54.
  • Henrik Ibsen a Peer Gynt mezi bokmålem a nynorskem. Svět literatury, 2019, no. 60, pp. 64-68. https://svetliteratury.ff.cuni.cz/magazin/2019-xxix-60/
  • Arnošt Kraus on A. G. Meissner and Kierkegaard’s Fear and Trembling. Acta Universitatis Carolinae – Philologica, 2019, no. 3, pp. 83-88. https://karolinum.cz/casopis/auc-philologica/rocnik-2019/cislo-3/clanek-7527
  • Arnošt Kraus and Norwegian Literature. In Březinová, Helena, Höhne, Steffen a Petrbok, Václav. Arnošt Vilém Kraus (1859-1943): Wissenschaftler und Kulturpolitiker. Wien – Köln – Weimar: Böhlau Verlag, 2021, pp. 189-195.
  • Den redselsfulle gudstro og nordisk litteratur. In Bjerring-Hansen, Jens, Jelsbak, Torben a Mrozewicz, Anna Estera. Scandinavian Exceptionalisms: Culture, Society, Discourse. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität, 2021, pp. 467-481.
  • Knut Hamsun’s Criticism of Shakespeare. In Keinänen, Nely a Sivefors, Per. Disseminating Shakespeare in the Nordic Countries: Shifting Centres and Peripheries in the Nineteenth Century. London: Bloomsbury, 2022, pp. 269-289.

Grantové projekty

Rozvrh

OBD (Osobní bibliografická databáze)

    Odrážky:

Závěrečné práce

 

Vyučované předměty

Úvod > Oddělení > Vyučující > Martin Humpál