Mgr. 1991, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Ph.D. 1996, Texaská univerzita v Austinu
Doc. 2005, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Prof. 2014, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Zaměstnavatel
1991–1996, Texaská univerzita v Austinu
od 1997 FF UK
Profesní zaměření
skandinávské literatury 19., 20. a 21. století, teorie vyprávění, modernismus, Knut Hamsun, Søren Kierkegaard
Klíčové publikace
Knihy:
The Roots of Modernist Narrative: Knut Hamsun’s Novels Hunger, Mysteries, and Pan. Oslo: Solum, 1998.
Moderní skandinávské literatury 1870-2000. Praha: Karolinum, 2006. (s Helenou Kadečkovou a Violou Parente-Čapkovou) 2., doplněné a revidované vyd. Praha: Karolinum, 2013.
Studie:
Hamsuns merkverdige klokkeslett: Privat og offentlig tid i Sult, Mysterier og Pan. Norsk litterær årbok, 1994, pp. 125-136.
Editing and Interpreting: Two Editions of Hamsun’s Pan and the Question of the Fictional Authorship of “Glahns død”. Edda, 1998, no. 1, pp. 20-29.
Den åpne avslutningen i Hamsuns Mysterier. Norsk litterær årbok, 2001, pp. 45-51.
Why a Dialectician Is Not a Philosopher: The Poetics of Dialectics in Kierkegaard’s Frygt og Bæven. Scandinavian Studies, 2001, vol. 73, no. 4, pp. 493-506.
The God-Motif in Edith Södergran’s Poetry. In Bang, Karin a Geist, Uwe. Åndelige rum – Geistige Räume. Roskilde: Institut for Sprog og Kultur, 2002, pp. 131-142.
The Fifth Commandment of the Jante Law and the Theme of Self-Knowledge in Sandemose’s En flyktning krysser sitt spor. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, 2002, vol. 16, pp. 191-97. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/105829
Rasjonalitet og irrasjonalitet i Kjell Askildsens “Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten” og “Johannes’ oppmuntrende begravelse”. Norsk litterær årbok, 2003, pp. 228-240.
Tilværelsens uutholdelige hastighet: Tid i Hamsuns sakprosa. In Arntzen, Even a Wærp, Henning H. Hamsun i Tromsø III, 2003. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 2003, pp. 9-27.
On the Use of the Term “Narrative” in Literary Scholarship. Prague Studies in English, 2004, vol. 23, pp. 81-88.
The Fluid Borderline between Direct and Indirect Discourse: Some Norwegian Examples. Germanistica Pragensia, 2005, vol. 18, pp. 67-73.
Kierkegaard jako intertext v Ibsenově dramatu Brand. In Stehlíková, Karolína. Ipse ipsa Ibsen. Brno: Elg, 2006, pp. 124-141.
Karel Čapeks bilde av de nordiske landene i En reise til Norden (1936). In Rossel, Sven Hakon. Der Norden im Ausland – das Ausland im Norden: Formung und Transformation von Konzepten und Bildern des Anderen vom Mittelalter bis heute. Wien: Praesens Verlag, 2006, pp. 307-312.
Modernistisk Ibsen og postmodernistisk Moi. Edda, 2007, no. 4, pp. 416-420.
Hamsuns Mysterier som antiroman. In Nesby, Linda H. a Wærp, Henning H. Hamsun i Tromsø IV, 2007. Hamarøy: Hamsun-Selskapet, 2008, pp. 137-148.
Grenser i Michael Konůpeks roman I sin tid. In Zilliacus, Clas. Gränser i nordisk litteratur. Borders in Nordic Literature. Åbo: Åbo Akademis förlag, 2008, pp. 703-710.
Architecture as a Stumbling Block in Theories of Modernism. In Procházka, Martin a Čermák, Jan. Shakespeare between the Middle Ages and Modernism: From Translator’s Art to Academic Discourse. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2008, pp. 216-220.
The Reception of Ibsen‘s Plays in Czechia. Germanistica Pragensia, 2008, vol. 19, pp. 63-68.
Dvojí dílo Karen Blixenové a otázka primárního textu. In Svatoň, Vladimír a Housková, Anna. Literatura na hranici jazyků a kultur. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2009, pp. 216-220.
Freedom as Illusion: The Most Recent Ibsen Stagings in Prague. In Kamaluddin, Nilu. Ibsen Through New Eyes: Religion and Freedom. Dháka: Centre for Asian Theatre, 2010, pp. 137-145.
Strindberg’s A Dream Play and “Places of Indeterminacy”. Germanistica Pragensia, 2011, vol. 20, pp. 95-101.
Knut Hamsun a Rusko. In Pospíšil, Ivo a Šaur, Josef. Evropské areály a metodologie: Rusko, střední Evropa, Balkán a Skandinávie. Brno: Masarykova univerzita, 2011, pp. 95-100.
Bjørnson a pojem poetokracie v Norsku. In Humpál, Martin. Buřič a buditel Bjørnstjerne Bjørnson. Příbram: Pistorius a Olšanská, 2011, pp. 81-87.
Foregripelse av kubisme i Knut Hamsuns Mysterier. In Bäckström, Per a Børset, Bodil. Norsk avantgarde. Oslo: Novus, 2011, pp. 49-54.
Skandinávské literatury devadesátých let 19. století: terminologická mozaika. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Konec a počátek: literatura na přelomu dvou staletí. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012, pp. 116-120.
Polopřímá řeč a vynucený posun časů v češtině. Slovo a smysl, 2012, no. 18, pp. 86-97.
Ibsen’s Relation to Shakespeare: From Respect to Rejection. In Pilný, Ondřej a Horová, Mirka. ‘Tis to Create and in Creating Live:Essays in Honour of Martin Procházka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2013, pp. 119-127.
Nietzschovské prvky ve Strindbergově Tanci smrti. Svět literatury, 2014, no. 50, pp. 47-52.
Figural Narration and Modernist Fiction: The Case of Hamsun’s Hunger. In Goranka Antunović. The Glimpses of the North: Discovering Scandinavia and Scandinavian Studies. Zagreb: Srednja Europa, 2014, pp. 133-139.
Nietzsche ve Skandinávii konce století. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Pokusy o renesanci Západu: literární a duchovní východiska na přelomu 19. a 20. století. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016, pp. 175-192.
Knut Hamsun – průkopník techniky proudu vědomí. In Housková, Anna a Svatoň, Vladimír. Pokusy o renesanci Západu: literární a duchovní východiska na přelomu 19. a 20. století. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016, pp. 523-532.
The Elitist Conception of Culture and Literature in the Essays and Lectures of Georg Brandes and Knut Hamsun. In Voldřichová Beránková, Eva a Grauová, Šárka. Dusk and Dawn: Literature between Two Centuries. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017, pp. 237-251.
Knut Hamsun’s Migration Experience and North-American Indians. In Hingarová, Vendula V. a Jensen, Ellen Marie. Trans-Atlantic Migration: Czech and Scandinavian Perspectives on History, Literature, and Language. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017, pp. 120-128.
Roman som skuespill: Sjangerhybriditet i Erlend Loes Stille dager i Mixing Part. European Journal of Scandinavian Studies, 2019, vol. 49, no. 1, pp. 42–54.
Arnošt Kraus and Norwegian Literature. In Březinová, Helena, Höhne, Steffen a Petrbok, Václav. Arnošt Vilém Kraus (1859-1943): Wissenschaftler und Kulturpolitiker. Wien – Köln – Weimar: Böhlau Verlag, 2021, pp. 189-195.
Den redselsfulle gudstro og nordisk litteratur. In Bjerring-Hansen, Jens, Jelsbak, Torben a Mrozewicz, Anna Estera. Scandinavian Exceptionalisms: Culture, Society, Discourse. Berlin: Nordeuropa-Institut der Humboldt-Universität, 2021, pp. 467-481.
Knut Hamsun’s Criticism of Shakespeare. In Keinänen, Nely a Sivefors, Per. Disseminating Shakespeare in the Nordic Countries: Shifting Centres and Peripheries in the Nineteenth Century. London: Bloomsbury, 2022, pp. 269-289.
Emigration and the Image of the USA in Henrik Ibsen’s Samfundets støtter (Pillars of Society). In Humpál, Martin a Březinová, Helena. Migration and Identity in Nordic Literature. Praha: Karolinum, 2022. 64-72. https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90027